Gazeta Podatkowa nr 6 (1777) z dnia 21.01.2021
Logo firmy na silosie a opłata reklamowa
Firma na swoim terenie posiada silos (suszarnię zbóż). Na obiekcie tym umieszczone jest duże logo firmy, które widoczne jest z drogi. Czy należy z tego tytułu opłacać opłatę reklamową, czy można uznać, iż jest to szyld zwolniony z tej opłaty?
Przede wszystkim należy stwierdzić, iż opłata reklamowa jest daniną fakultatywną, o pobieraniu której na swoim terenie decyduje rada gminy, podejmując w tej materii stosowną uchwałę. Ponadto opłata reklamowa może być pobierana jedynie na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Czytelnik powinien więc w pierwszej kolejności sprawdzić, czy na terenie gminy, w której prowadzi działalność, jest pobierana taka opłata. W drugiej kolejności powinien zapoznać się z zasadami i warunkami sytuowania reklam.
Opłata reklamowa może być pobierana, jeżeli na nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe niezależnie od tego, czy są na nich eksponowane reklamy. Jednocześnie art. 17a ust. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm.) stanowi, iż nie pobiera się opłaty reklamowej, jeżeli tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe:
- nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie,
- stanowią szyld, o ile jest on zgodny z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń,
- są realizacją obowiązku nałożonego przepisami prawa,
- służą wyłącznie do upowszechniania informacji:
- trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia,
- o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.
Jak już wspomniano, opłaty reklamowej nie pobiera się za reklamę stanowiącą szyld. Ustawa nie podaje definicji tego pojęcia, ale zgodnie z jego słownikową definicją szyld to tablica przy wejściu do sklepu, warsztatu, instytucji itp. podająca ich nazwę. Szyld jest rodzajem wizytówki, której rolą jest wskazywanie miejsca, w którym działa dana firma. Najczęściej zawiera jedynie logo oraz nazwę firmy, nie reklamuje jednocześnie usług danej firmy, nie informuje np. o promocjach.
Istotnym warunkiem do tego, aby korzystać ze zwolnienia z opłaty reklamowej, jest to, aby szyld odpowiadał zasadom i warunkom sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, określonych uchwałą rady gminy. W takim akcie rada gminy może określić gabaryty oraz liczbę szyldów, które mogą być umieszczone na danej nieruchomości przez podmiot prowadzący na niej działalność. Dlatego warto się z tym dokumentem zapoznać, aby stwierdzić, czy reklama opisana w pytaniu może spełniać definicję szyldu.
Warto wspomnieć, iż podatnicy ponoszący opłatę reklamową mogą korzystać z pewnego rodzaju ulgi podatkowej, polegającej na zaliczeniu kwoty zapłaconego podatku od nieruchomości, należnego od tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego, na poczet opłaty reklamowej.
www.PodatkiLokalne.pl:
Więcej na stronie www.PoradyPodatkowe.pl - sprawdź! | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum
Forum aktywnych księgowych
|